Mikaeka

Alla inlägg under januari 2009

Av Mikaela - 22 januari 2009 19:30

Allmänt

Bulimi är en ätstörning som innebär att man hetsäter stora mängder mat som man sedan försöker göra sig av med, oftast genom att kräkas eller använda laxermedel.

Bulimi är vanligast bland kvinnor, och de flesta blir sjuka i slutet av tonåren eller i tjugoårsåldern. Vad som orsakar ätstörningen är olika från person till person, och oftast är det flera saker som spelar in. Det kan vara till exempel samhällets skönhetsideal, den egna självbilden eller svåra upplevelser under uppväxten. Bulimi börjar oftast med att man bantar.

En del som har bulimi har tidigare haft anorexi, en ätstörning som innebär att man bantar så kraftigt att man svälter sig själv. Man kan också ha bulimi och anorexi samtidigt.

Bulimi kan ge allvarliga skador om den inte behandlas. De allra flesta som får behandling blir friska.


Symtom

Om man har bulimi är det vanligt att man

  • hetsäter stora mängder mat
  • gör sig av med maten, oftast genom att kräkas eller använda laxermedel
  • får frätskador på tänderna
  • har mag-och tarmproblem
  • har oregelbunden eller utebliven mens
  • är trött

är deprimerad eller har andra psykiska problem


Behandling

Bulimi behandlas främst med psykoterapi. Individuellt eller i grupp får man hjälp att förändra sitt sätt att äta, och även bearbeta andra frågor man har som känns svåra. Ibland ingår också antidepressiva läkemedel i behandlingen. 


När ska man söka vård?

Om man misstänker att man har bulimi, eller är orolig för någon i sin närhet, kan man vända sig till skolhälsovården, en ungdomsmottagning, barn- och ungdomspsykiatrin eller en vårdcentral. Man kan alltid ringa sjukvårdsrådgivningen för råd.


Hemlig sjukdom som präglas av skuld och skam

Till skillnad från anorexi märks inte bulimi lika tydligt utåt eftersom man oftast har normal vikt. Eftersom man känner stor skuld och skam för sitt ätbeteende, försöker man dölja problemen och låtsas att allt är bra. Inombords känner man sig däremot misslyckad som person och maktlös inför sitt ätande



Bulimi leder till fler problem i både kropp och själ

Om man har bulimi kan man få en rad kroppsliga besvär. Mag- och tarmproblem är vanliga. Mensen kan försvinna eller bli oregelbunden trots att man är normalviktig. Eftersom man undviker att äta vissa livsmedel kan man få brist på olika ämnen och salter som kroppen behöver. Om man samtidigt har mycket låg kroppsvikt, det vill säga både bulimi och anorexi, kan det vara livsfarligt att hetsäta och kräkas eller missbruka laxermedel.

Det är inte ovanligt att människor med bulimi får allvarliga tandskador eftersom man kräks och magsaften är frätande.

Många som har bulimi har, eller har haft, andra psykiska problem. En uppskattning är att runt hälften av alla med bulimi får allvarliga problem med depression.

Av Mikaela - 22 januari 2009 19:13

Idag är en sån här dag då man mår riktigt bra =) Känner de att ja kan äta nästan vad som helst. =)

Det händer kanske inte allt för ofta, käkade som en häst iaf nu hos farmor och farfar. Men det kan även bero på att farmors mat är så extremt god.

men även fast ja har kunnat ätit allt ida kommer jag förmodligen känna mig  uppsväld när jag går och lägger mig. 


Men igår kände ja mig duktig jag gick både till och från skolan, och sen hemma gjorde jag lite armhävningar och senare gjorde jag situps. Sen så sov ju även Malin hos mig, så då vart det tacos till  middag.


Tänkte att ja skulle berätta lite varför jag fick Bullimi.

Vi flyttade runt ganska mycket och så flyttade vi upp till Östersund, och där började jag trean, kände först att jag trivdes väldigt bra, men efter ett tag började folk kalla mig tjock. Och till slut tog ja till mig det där. 

Men det som är att jag har alltid varit smal i hela mitt liv, Har alltid varit lite undernärd.

Så när pappa hade lagat riktigt god middag kunde jag äta ganska mycket sen gick ja på toa och spydde och sen så gick jag och åt igen och så fortsatte det så. jag vet tyvärr inte hur länge det tog innan mamma kom på mig, Men det var iaf 2 veckor innan vi skulle åka till turkiet på semester. 

och det var i turkiet jag  blev av med min ätstörning, jag var ju tvungen att ha i mig något salt och vatten. Så jag började äta lite åt gången men sen har det ökat lite varje gång. 


Men kom ihåg det att om ni är lite större har alla mer att älska =) 


Höres nästa gång ja skriver 


puss

Av Mikaela - 21 januari 2009 15:05

Hej igen! =)


Nu på dom här två dagarna så har det varit mycket med hur jag ser ut faktiskt. Men igår fick ja iaf i mig frukost och det händer inte allt för ofta, Fick även det ida. Men sen vart det bara middag efter det.

men jag kände det innan jag lagade mat att ja kanske inte behövde. kände  mig uppsväld. men ja vet att jag måste. Så deet är bara att trycka i sig. Men efter jag ätit mådde jag bra.

Men ja gick även till skolan idag.

Jag tror att om ja gör det varje dag kanske jag inte känner mig så uppsväld efter att jag har ätit många gånger.

Men nu ska ja försöka att få mig själv att inse att du behöver mat för att orka! =)


Jag känner fler som har haft Bullimi, men ja vet att hon faller tillbaka när hon mår dåligt.

Det gjorde jag också efter att ja flyttade från min pojkvän gick ner 5 kilo på 2 veckor.


Senare ida ska ja se vad ja ska äta för något. men det blir nog korv. tror ja.


Men ida kommer ju även min kusin och ska sova där och då blir det att man äter ganska mycket.


Men kom ihåg det alla att alla killar gillar inte smala tjejer, många gillar lite större för att det blir mer att älska =)



Ha de bra tills vi hörs igen

Av Mikaela - 19 januari 2009 21:51

Jag hade Bullimi när jag var 10 och 11 år. Jag fick det för att jag blev mobbad när ja gick i 4:an för att jag var tjock. Det ända som var är att jag alltid har varit undernärd eller vad man ska säga. Jag kände de att jag orkade inte mer och åt och sen spydde jag. Men det var inte så himmla bra. för att vissa dagar känner man det att man vill inte äta för att man känner sig uppsväld.


Men hade ja vetat det då att dom som mobbade var så himmla mycket svagare än vad jag själv var. För ja klarade mig själv men dom var alltid tvungen att vara 3- 4 personer.

Men säger någon åt en att man är tjock ska man inte lyssna på dom.

En kompis till mig är lite större än vad jag är, det tycker hon är fusk för att alla killar tycker om smalare tjejer. Men det är inte alltid så. Många killar absolut inte alla. Men många vil ha en lite större tjej för att dom ska får mer att älska =) Så alla ser det så om folk säger att ni är större att dom har bara mer att älska =)



Det var allt för denna gång.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Här skriver ja lite om mitt liv och hur jag mår,=)

Fråga mig

0 besvarade frågor

gästbok

Sök i bloggen

Kategorier

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<<
Januari 2009 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards